business

Am avut noroc. Primul meu angajator a fost cel mai celebru ziar din Romania la vremea respectiva. Nu stiam ce inseamna employer branding si nici nu cred ca acest lucru este important, cat faptul ca pe legitimatia mea de presa era trecut logo-ul publicatiei, la vederea caruia toti privitorii deschideau ochii mai mari, a apreciere.

Recunoasteam spiritul care determina succesul ziarului in personalitatea tuturor colegilor mei si cred ca acest lucru a creat baza carierei multora dintre acestia, jurnalisti apreciati acum, precum si notorietatea produsului pentru care ne puneam de bunavoie creativitatea la truda in fiecare zi. Nu mai spun ca orice tanar aspirant la aceasta minunata meserie ar fi dat oricat sa faca parte din echipa noastra. Fara a fi coordonat de o strategie de management care sa isi propuna un astfel de obiectiv, a fost un proces de “employer branding” reusit, generat cumva de la sine, datorita faptului ca toti am inteles, fara a fi scrise undeva pe pereti sau in manuale interne, valorile pe care trebuia sa le urmam pentru a fi acolo. Si, bineinteles, pentru ca ne-am recunoscut in ele.

Energia generata de angajati care respira aceleasi valori este si acum baza fara de care o companie nu poate avea succes. Si care explica de ce, chiar si in plina criza, sunt firme care se dezvolta si au profit. Aceasta energie poate fi creata si stimulata, astfel incat toata lumea, angajati, companie, clienti si chiar comunitate sa aiba de castigat. Iata cinci intrebari pe care iti propun sa ti le pui pentru a beneficia din plin de avantajele employer brandingului

Ce vrei sa scrie « pe fruntea » angajatilor tai?
Fie ca vrem, fie ca nu, primii ambasadori ai companiei, ai brandului, ai produsului tau sunt angajatii. In toate mediile in care acestia sunt prezenti, atitudinea lor vorbeste, intr-un fel sau altul, despre tine: la o cafea cu prietenii, la intalniri informale de afaceri, la evenimente de business, in concediu etc. Este un proces permanent asupra caruia sunt sigura ca iti doresti sa ai un cuvant de spus. Cum? Marindu-ti sansele ca acesta sa vorbeasca despre lucrurile importante despre tine, care pot fi de exemplu calitate, profesionalism, seriozitate, etica.

Care este nota in care incepe ziua de lucru in compania ta?
“Nimic nu se compara cu mirosul de cafea proaspat preparata care ma intampina atunci cand intru in birou”, imi marturisea la un moment dat o colaboratoare. Ce ii intampina pe angajatii tai atunci cand deschid usa biroului? Ce iti spune atitudinea lor? Vor da in acea zi si fiecare zi ce au ei mai bun din punct de vedere profesional?

Ce stie publicul despre compania ta?
Depui toate eforturile pentru a dezvolta un business sanatos. Cata lume stie despre acest lucru? Nu de putine ori mi s-a intamplat sa muncesc foarte mult pentru un proiect al carui rezultat poate ca a constat intr-o propunere ce intra intr-o singura pagina. Sau numai cine lucreaza in presa stie cata stradanie si timp sta in a alege cel mai bun titlu pentru un articol. Pentru un material care te obsedeaza, poate fi si tema de gandire pentru o noapte sau pentru noptile unei intregi saptamani. Asa si in cazul tau: solutiile pe care le gandesti pentru companie, pentru angajati au in spate mult timp de gandire, analiza si documentare. Ei stiu acest lucru? Dar publicul tau?

Cum le recunosti meritele angajatilor tai?
Cred ca unul dintre efectele crizei are impact asupra indicatorului “recunoastere”. Managerii sunt atat de atenti la cifre, la rezultate, incat il neglijeaza. Bonusurile probabil ca se ofera cu mult mai multa precautie decat in alti ani, context in care recunoasterea devine cu atat mai importanta. Eu i-am spus “leadership branding”, adica promovarea liderilor, a angajatilor model pe care o companie ii are, atat in interiorul ei, cat si in exterior. Lumea vrea sa stie ce mina de aur ai in cadrul firmei tale, clientii sunt fericiti sa aibe confirmarea ca sunt pe maini bune, specialistul foarte bine pregatit care se regaseste in acest model de succes si care isi cauta acum de lucru iti va trimite tie CV-ul sau si nu altcuiva.

De ce ai face toate acestea?
Ca si jurnalist si, de trei ani, antreprenor, am avut ocazia de a intra in multe organizatii. Atmosfera de lucru, desi atat de aparent lipsita de concret, mi-a dat multe date despre firma respectiva, astfel incat am putut sa imi dau seama daca mi-ar placea sa lucrez in echipele respective, care ar fi valoarea pe care as putea sa o aduc si sa o primesc sau poate m-a entuziasmat atat de mult incat am decis sa fiu clientul companiei respective. Ca si mine, sunt toti clientii, colaboratorii tai si potentialii viitori angajati de valoare. Dincolo de brosuri de prezentare sau de powerpoint-uri mestesugit facute, ei te aleg pentru ca stiu sau au auzit despre tine intr-un anumit fel, pe care il apreciaza si in care se regasesc.

Articol publicat in revista Business Woman