„Fitness” pentru o voce puternica

„Aaaaa, eee, iii, oooo, uuuu”, se cutremura peretii la exercitiul de dictie unde actorul care ne antreneaza vrea sa seteze, e clar, niste standarde ridicate, prin puterea exemplului personal. Nu se lasa pana nu e cat de cat multumit de volumul pe care reusesc sa il scoata din cochilia lor vocisoarele noastre de adolescenti introverti.

Sunt unele lucruri care iti raman pentru toata viata. Acest exercitiu de la un curs de teatru urmat in anii de liceu este pentru mine unul dintre ele si unul dintre putinele „bagaje” cu care am ramas din acea perioada, pe langa buchisirea gramaticii limbii romane (multumesc, doamna profesoara!).

Este suficient sa pronunti cele 5 vocale, pe un singur expir, fiecare lung, ridicand volumul treptat, cu fiecare sunet, ca exercitiu util pentru a-ti forma o voce puternica? Poate ca da. Cu toate acestea, am cercetat si am aflat si alte cateva modalitati prin care putem adauga un timbru mai impozant vocii noastre. Beneficii? Onorabilul profesor Henry Higgins a transformat-o pe Eliza Doolittle din florareasa de mahala intr-o printesa, doar printr-o cura draconica de exercitii de dictie. Nu este cazul sa ne propunem o asemenea transformare dar cred ca „My Fair Lady” ne da o idee destul de clara cu privire la perceptia de care ne putem bucura datorita unei voci placute, increzatoare, „lucrate”.

Unii norocosi au putere in voce in mod natural, in timp ce altii ar putea fi nevoiti sa o ajute putin, mai ales daca trebuie sa faca fata unor cerinte profesionale precum sustineri de prezentari sau roluri ce solicita autoritate si leadership. Exercitiile de antrenare a vocii pot face o diferenta importanta pentru controlul volumului acesteia si pentru a nu ne trezi cu neplacuta surpriza de a ne pierde vocea fix cand ne e lumea mai draga si trebuie sa facem o impresie buna in fata unei audiente.

Asadar:

  1. Inspira adanc si pe expir pronunta un „sssssssss” lung. Repeta de 10 ori.
  2. Respiratia este fundatia unei voci sanatoase si al controlului emotiilor care pot determina tremuratul vocii.
  3. Spune de 5 ori “Mm-mmm (ca atunci cand vrei sa transmiti ca o mancare este delicioasa) Mmm-hmm (ca atunci cand vrei sa spui „ma gandesc”).
  4. Spune de 10 ori “Mm-mmm.  Mmm-hmm.” Incepe de la tonalitatea cea mai ridicata pana la cea mai scazuta a vocii tale, apoi urca spre tonalitatile cele mai inalte si tot asa.
  5. Spune de 5 ori “Mmmmmmm” pana cand ai o senzatie de vibratie in buze.
  6. Pentru izolarea muschilor si pentru articularea sunetelor, pronunta de cateva ori fiecare dintre urmatoarele exercitii de dictie, in ritmul necesar pentru a le spune clar. In timp, poti mari viteza:
  • Sapte sasi in sapte saci.
  • Capra calca piatra / Piatra calca-n patru / Crape capul caprii-n patru / Cum a crapat piatra in patru.
  • Bucura-te cum s-a bucurat Bucuroaia de bucuria lui Bucurel care s-a intors bucuros de la Bucuresti.
  • Prin Vulturi vantul viu vuia.
  • Un vultur stă pe pisc c-un pix in plisc.Incheie cu 5 respiratii profunde, abdominale.

Recomandari de final

  • Incalzeste-ti vocea zilnic, dar mai ales inainte de a vorbi in public. Ideal este sa exersezi cat mai mult in fata unei audiente.
  • Practica respiratia stomacala.
  • Canta cat de des posibil, poti lua chiar lectii de canto. Este un exercitiu foarte bun, care antreneaza forta vocii.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *